Pro rodiče - poprvé do MŠ

Co potřebujete vědět než Vaše dítě nastoupí do MŠ

ZAČNĚTE SE NA ŠKOLKU DOMA PŘIPRAVOVAT S PŘEDSTIHEM

Svému dítěti adaptační období usnadníte, když budete společně radostně očekávat jeho nástup do školky.

Těšte se s ním a nechte si vyprávět, co vše se mu líbí, a co vše z toho bude také ve školce.

Ujistěte dítě, že do školky bude chodit, aby mělo nové kamarády, s nimi si zahraje spoustu zajímavých her, pohraje si s jinými hračkami než má doma. Udělejte si například z prvního dne ve školce malou slavnost. Není to přece jen tak obyčejný den

 

Při nástupu do mateřské školky se bude muset každé dítě vyrovnat se spoustou nových věcí, nových zážitků a pocitů. Zásadní pro dítě jistě bude doposud neznámé prostředí mateřské školky, nové hračky, nové osoby (dospělé i děti) a komunikace s nimi, nový denní režim (odlišný od režimu domácího), nové požadavky a nároky na dítě kladené, odloučení od rodičů.


MĚJTE UJASNĚNY DŮVODY ZAHÁJENÍ DOCHÁZKY

• Pro dítě je zahájení docházky do školky obrovský životní předěl. Naprostá většina dětí však potíže, úzkost a nechuť k odloučení od rodičů překoná během 1-2 týdnů a začne do školky chodit rádo. Důležitou roli v tomto procesu hraje rodič a jeho postoj (a motivace) k docházce.
• Pokud důvěřujete svému dítěti i sami sobě, že počáteční zjitřené emoce zvládnete, je velká šance, že nepříjemným pocitům spojeným s loučením nepodlehnete a adaptaci na školku svému dítěti usnadníte svým pevným postojem.
• I po delší době mohou přetrvávat potíže typu „já dneska nechci". Většinou je to jen zkouška nervů rodiče, dítě dobře ví, jak rodiče obměkčit . Jakmile však jednou rodič ustoupí, bude to dítě zkoušet další a další dny.
• Odborníci doporučují krátké loučení při ranním příchodu do školky. Neutíkejte z herny, pokud Vám zrovna Vaše dítě nevěnuje pozornost. Krátké rozloučení, při kterém mu sdělíte, kdy si ho vyzvednete, popřípadě kdo ho vyzvedne, je pro dítě velice důležité. Loučení však neprotahujte, ať zbytečně dítě nestresujete. Mnohdy loučení prožívají rodiče hůře než jejich děti.
• Tam, kde je odluka od doprovázející matky opakovaně dramatická, někdy pomůže, když začne dítě ráno do školky vodit otec či jiný člen rodiny.
• Pobyt dítěte v MŠ rovnou na celý den je pro citlivější děti nepřiměřenou zátěží, proto je vhodnější dobu strávenou ve školce prodlužovat postupně. Pokud máte tu možnost a myslíte, že to pro dítě bude dobré, dávejte dítě do školky zpočátku pouze pár hodin. Každá paní učitelka je odborně připravena na svou profesi natolik, že dokáže porozumět dítěti a respektovat jeho individuální potřeby, kterým přizpůsobí průběh adaptace na MŠ.


CO VŠE MŮŽETE UDĚLAT, ABY SE VAŠE DÍTĚ NA ŠKOLKU CO NEJRYCHLEJI ADAPTOVALO?

• Ještě před nástupem do školky berte své dítě mezi jiné děti, ve stejném věku (na hřiště, do herny, na akce pro děti apod.). Dítě tak bude zvyklé i na větší kolektiv dětí. Pokud to lze, nechávejte čas od času dítě na hlídání jinému známému člověku (prarodiče, tety atd.), aby si zvykalo na krátkou nepřítomnost matky, popřípadě i na jiná pravidla a jiný režim.
• Umožněte dítěti poznat prostředí školky ještě před nástupem do ní.
• Vysvětlete mu dopředu, jak to v mateřské škole chodí, co budou děti během dne dělat – hrát si, poznávat nové věci, chodit na procházky, jezdit na výlety, atd.
• Dovolte mu vzít si do školky na odpočívání oblíbenou hračku, na kterou je zvyklé (plyšáček, polštářek)
• Zaveďte pravidelný režim, ráno se vyvarujte spěchu. Pokud jste doposud neměli s dítětem žádné rituály či pravidelné činnosti, začněte s nimi.
• Podporujte dítě v samostatnost v sebeobsluze, protože v začátcích je pro dítě každá prosba o pomoc, kdy musí komunikovat s neznámými dětmi a paní učitelkou zátěží.
• Řád a předvídatelnost pro malé dítě znamená psychické bezpečí. Velmi mu (i sobě) usnadníte adaptaci a život ve školce (a stejně tak pozdější život ve škole a ve společnosti), když do svého života s dítětem zavedete rozumná pravidla a rituály.


CO BY MĚLO DÍTĚ ZVLÁDNOUT PŘI NÁSTUPU DO MŠ:

-znát a reagovat na své jméno
-pít z hrníčku
-jíst lžící, sedět u stolu, neodbíhat
-používat toaletu-toaletní papír (stáhnout si tepláky, spodní prádlo)
-umýt ruce mýdlem a utřít do ručníku
-obout si papuče, boty

 

 Co děti v mateřské škole potřebují:

• vlastní hrníček plastový s ouškem na nápoje pro pitný režim během dne,
• papuče s plnou patou,
• pohodlné oblečení do třídy které může dítě bez obav ušpinit
• náhradní oblečení do třídy, u malých dětí raději více (tričko, tepláky, spodní prádlo ponožky...),
• oblečení pro pobyt venku – které může dítě bez obav ušpinit, obutí, pokrývka hlavy přiměřená charakteru počasí, pláštěnku
• pokud zde spí, pyžamo s přišitými poutky k zavěšení,


UPOZORŇUJEME, že vše podepsané. Je také lepší dávat dětem oblečení, které dobře znají. Ve školce má každé dítě svou přihrádku. Přihrádky jsou menší, proto je dobré oblečení průběžně doplňovat.

Co dětem do mateřské školy nedáváme :

• Cenné předměty, které by mohly ztratit a které mohou způsobit zranění (hračky, řetízky, mobilní telefony, ...).

  

Co by mělo umět dítě, které jde v září do základní školy:

  • Správně vyslovovat všechny hlásky
  • Vyřídit jednoduchý vzkaz
  • Vydržet nad zadaným úkolem a pracovat samostatně alespoň čtvrt hodiny a práci dokončit (velké procento dětí se dokáže soustředit sotva pět minut)
  • Orientovat se, co je nahoře, dole, vlevo, vpravo, pod a nad
  • Recitovat básničku, zazpívat písničku
  • Vědět, jak se jmenuje, kolik je mu let, kde bydlí, znát dny v týdnu
  • Hrát jednoduché hry
  • Počítat od jedné do deseti
  • Držet správně tužku mezi palcem a ukazovákem, aby konec tužky mířil k rameni, netlačit, kreslit tak, aby tužka lehce klouzala po papíru (děti by měly umět vybarvovat jednoduché tvary a příliš nepřetahovat)
  • Vystřihovat jednoduché tvary
  • Samostatně se oblékat, zapínat knoflíky, zavázat tkaničky
  • Dodržovat hygienu, umýt si ruce, jíst příborem, umět pozdravit, poprosit, poděkovat

 
Venkovní pobyt:

Snažíme se zařazovat pobyt venku v co největší míře.

Kritéria, kdy ven nechodíme:

  • Deštivé počasí
  • Silný vítr
  • Pokles teploty pod – 12 °C
  • Při nepříznivých rozptylových podmínkách (informace čerpáme na www.chmi.cz )

V létě vyžadujeme šiltovky nebo kloboučky chránící děti před sluncem, hry ve stínu

  

Hračky v MŠ:

Ano, doporučujeme u nejmladších dětí, které si v MŠ teprve zvykají.

 

Dítěti chutná nějaké jídlo ? Napište si emailem o recept.

Vedoucí školní jídelny Vám jej ráda poskytne.

  

Spánek a odpočinek dětí po obědě:

Ve vnitřním denním režimu, který je součástí školního řádu MŠ Brušperk je dáno, že po obědě a osobní hygieně následuje spánek a odpočinek respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku.

 

 

Přihlášení