Mateřská škola, Sportovní 520,
739 44 Brušperk
IČ: 750 26 431
Koťátka +420 775 886 891
Včelky +420 775 886 892
Sluníčka +420 775 886 893
Broučci +420 775 886 894
Svému dítěti adaptační období usnadníte, když budete společně radostně očekávat jeho nástup do školky.
Těšte se s ním a nechte si vyprávět, co vše se mu líbí, a co vše z toho bude také ve školce.
Ujistěte dítě, že do školky bude chodit, aby mělo nové kamarády, s nimi si zahraje spoustu zajímavých her, pohraje si s jinými hračkami než má doma. Udělejte si například z prvního dne ve školce malou slavnost. Není to přece jen tak obyčejný den
Při nástupu do mateřské školky se bude muset každé dítě vyrovnat se spoustou nových věcí, nových zážitků a pocitů. Zásadní pro dítě jistě bude doposud neznámé prostředí mateřské školky, nové hračky, nové osoby (dospělé i děti) a komunikace s nimi, nový denní režim (odlišný od režimu domácího), nové požadavky a nároky na dítě kladené, odloučení od rodičů.
Pro dítě je zahájení docházky do školky obrovský životní předěl. Naprostá většina dětí však potíže, úzkost a nechuť k odloučení od rodičů překoná během 1-2 týdnů a začne do školky chodit rádo. Důležitou roli v tomto procesu hraje rodič a jeho postoj (a motivace) k docházce.
Pokud důvěřujete svému dítěti i sami sobě, že počáteční zjitřené emoce zvládnete, je velká šance, že nepříjemným pocitům spojeným s loučením nepodlehnete a adaptaci na školku svému dítěti usnadníte svým pevným postojem.
I po delší době mohou přetrvávat potíže typu „já dneska nechci". Většinou je to jen zkouška nervů rodiče, dítě dobře ví, jak rodiče obměkčit . Jakmile však jednou rodič ustoupí, bude to dítě zkoušet další a další dny.
Odborníci doporučují krátké loučení při ranním příchodu do školky. Neutíkejte z herny, pokud Vám zrovna Vaše dítě nevěnuje pozornost. Krátké rozloučení, při kterém mu sdělíte, kdy si ho vyzvednete, popřípadě kdo ho vyzvedne, je pro dítě velice důležité. Loučení však neprotahujte, ať zbytečně dítě nestresujete. Mnohdy loučení prožívají rodiče hůře než jejich děti.
Tam, kde je odluka od doprovázející matky opakovaně dramatická, někdy pomůže, když začne dítě ráno do školky vodit otec či jiný člen rodiny.
Pobyt dítěte v MŠ rovnou na celý den je pro citlivější děti nepřiměřenou zátěží, proto je vhodnější dobu strávenou ve školce prodlužovat postupně. Pokud máte tu možnost a myslíte, že to pro dítě bude dobré, dávejte dítě do školky zpočátku pouze pár hodin. Každá paní učitelka je odborně připravena na svou profesi natolik, že dokáže porozumět dítěti a respektovat jeho individuální potřeby, kterým přizpůsobí průběh adaptace na MŠ.
Ještě před nástupem do školky berte své dítě mezi jiné děti, ve stejném věku (na hřiště, do herny, na akce pro děti apod.). Dítě tak bude zvyklé i na větší kolektiv dětí. Pokud to lze, nechávejte čas od času dítě na hlídání jinému známému člověku (prarodiče, tety atd.), aby si zvykalo na krátkou nepřítomnost matky, popřípadě i na jiná pravidla a jiný režim.
Umožněte dítěti poznat prostředí školky ještě před nástupem do ní.
Vysvětlete mu dopředu, jak to v mateřské škole chodí, co budou děti během dne dělat – hrát si, poznávat nové věci, chodit na procházky, jezdit na výlety, atd.
Dovolte mu vzít si do školky na odpočívání oblíbenou hračku, na kterou je zvyklé (plyšáček, polštářek)
Zaveďte pravidelný režim, ráno se vyvarujte spěchu. Pokud jste doposud neměli s dítětem žádné rituály či pravidelné činnosti, začněte s nimi.
Podporujte dítě v samostatnost v sebeobsluze, protože v začátcích je pro dítě každá prosba o pomoc, kdy musí komunikovat s neznámými dětmi a paní učitelkou zátěží.
Řád a předvídatelnost pro malé dítě znamená psychické bezpečí. Velmi mu (i sobě) usnadníte adaptaci a život ve školce (a stejně tak pozdější život ve škole a ve společnosti), když do svého života s dítětem zavedete rozumná pravidla a rituály.
UPOZORŇUJEME, že vše podepsané. Je také lepší dávat dětem oblečení, které dobře znají. Ve školce má každé dítě svou přihrádku. Přihrádky jsou menší, proto je dobré oblečení průběžně doplňovat.
Cenné předměty, které by mohly ztratit a které mohou způsobit zranění (hračky, řetízky, mobilní telefony, ...).
Správně vyslovovat všechny hlásky
Vyřídit jednoduchý vzkaz
Vydržet nad zadaným úkolem a pracovat samostatně alespoň čtvrt hodiny a práci dokončit (velké procento dětí se dokáže soustředit sotva pět minut)
Orientovat se, co je nahoře, dole, vlevo, vpravo, pod a nad
Recitovat básničku, zazpívat písničku
Vědět, jak se jmenuje, kolik je mu let, kde bydlí, znát dny v týdnu
Hrát jednoduché hry
Počítat od jedné do deseti
Držet správně tužku mezi palcem a ukazovákem, aby konec tužky mířil k rameni, netlačit, kreslit tak, aby tužka lehce klouzala po papíru (děti by měly umět vybarvovat jednoduché tvary a příliš nepřetahovat)
Vystřihovat jednoduché tvary
Samostatně se oblékat, zapínat knoflíky, zavázat tkaničky
Dodržovat hygienu, umýt si ruce, jíst příborem, umět pozdravit, poprosit, poděkovat
Snažíme se zařazovat pobyt venku v co největší míře.
Kritéria, kdy ven nechodíme:
V létě vyžadujeme šiltovky nebo kloboučky chránící děti před sluncem, hry ve stínu
Ano, doporučujeme u nejmladších dětí, které si v MŠ teprve zvykají.
Napište si emailem o recept
Vedoucí školní jídelny Vám jej ráda poskytne.
Ve vnitřním denním režimu, který je součástí školního řádu MŠ Brušperk je dáno, že po obědě a osobní hygieně následuje spánek a odpočinek respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku.